magnaicons/hamburger

Menu

Verlanglijst

Op fietsvakantie in Europa: Met welke lokale wet- en regelgeving moet ik rekening houden?

Op fietsvakantie in Europa: Met welke lokale wet- en regelgeving moet ik rekening houden?
Nieuws

9 min leestijd Door Rens

Geplaatst op 17 June 2024 Geplaatst op 17 Jun 2024

Wanneer je op vakantie bent in een ander land kan het zomaar zijn dat de lokale regels daar iets anders zijn dan in je eigen land. Zo zien de verkeersborden er vaak net iets anders uit en ook gelden er vaak andere regels met betreffing tot snelheidslimieten en veiligheidsregels. Bent u nou van plan om in een ander land in Europa op fietsvakantie te gaan? Dan is deze blog misschien relevant voor u! In deze blog vertellen we u namelijk meer over de verkeersregels, snelheidslimieten en  andere lokale wet- en regelgeving binnen verschillende Europese landen.

 

Op fietsvakantie in Europa: Met welke lokale wet- en regelgeving moet ik rekening houden?

Wanneer je op vakantie bent in een ander land, kunnen de lokale regels soms behoorlijk verschillen van die in je eigen land. Dit geldt zeker als je van plan bent om op fietsvakantie te gaan in Europa. Verschillende landen hebben hun eigen verkeersregels, snelheidslimieten en veiligheidsvoorschriften. In deze blog geven we je een overzicht van wat je kunt verwachten en waar je op moet letten wanneer je in verschillende Europese landen fietst.

fietsvakantie europa

 

Nederland

In Nederland zijn de verkeersregels voor fietsers duidelijk en streng. Fietsers moeten gebruik maken van fietspaden waar deze aanwezig zijn en goed werkende verlichting en reflectoren hebben. Speed pedelecs, die snelheden tot 45 km/u kunnen bereiken, worden behandeld als bromfietsen en vereisen een kenteken, rijbewijs en helm. Er is geen algemene snelheidslimiet voor reguliere fietsers, maar er wordt wel steeds meer gediscussieerd over het invoeren van een maximumsnelheid op fietspaden vanwege de veiligheid.

fietsvakantie europa

 

België

In België gelden vergelijkbare regels als in Nederland voor fietsers, met verplichte verlichting en reflectoren op de fiets. Het is verboden om met een telefoon in de hand te fietsen, en handsfree bellen is toegestaan. Buiten de bebouwde kom moeten fietsers bij afwezigheid van een fietspad in de berm of op het trottoir fietsen zonder voetgangers te hinderen. Tot slot mag het alcoholgehalte in het bloed maximaal 0,5 promille zijn.

fietsvakantie europa

 

Frankrijk

Frankrijk heeft strikte regels voor fietsers, waaronder de verplichte helm voor kinderen jonger dan 12 jaar en het dragen van een reflecterend vest buiten de bebouwde kom bij slecht zicht of in het donker. Fietsers mogen geen telefoon vasthouden tijdens het fietsen en mogen geen oortjes of koptelefoon gebruiken. Naast elkaar fietsen is overdag toegestaan zolang het verkeer niet wordt gehinderd​, anders dient men achter elkaar te fietsen​.

fietsvakantie europa

 

Duitsland

In Duitsland is het dragen van een fietshelm niet verplicht, maar wel aangeraden. Fietsers mogen geen telefoon vasthouden tijdens het fietsen en handsfree bellen is toegestaan. Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 1,6 promille en u kunt een boete krijgen als u zichtbaar onder invloed bent en men beoordeeld dat u uw fiets niet meer naar behoren kunt besturen. Fietsers moeten fietspaden gebruiken waar deze beschikbaar zijn en op gecombineerde fiets-/voetpaden moeten ze het fietsgedeelte gebruiken​​.

fietsvakantie europa

 

Denemarken

Denemarken staat bekend om zijn fietsvriendelijke infrastructuur met goed gemarkeerde fietspaden. Fietsers moeten een werkende bel, verlichting en reflectoren hebben. Net als in andere Europese landen is het verboden om tijdens het fietsen een telefoon vast te houden. Handsfree bellen is wel toegestaan. Er zijn geen specifieke snelheidslimieten voor fietsers, maar ze moeten zich aanpassen aan de verkeersomstandigheden​ en algemene snelheidslimieten.

fietsvakantie europa

 

Spanje

In Spanje moet iedereen tot aan 16 jaar tijdens het fietsen een fietshelm dragen. Voor iedereen boven de 16 jaar oud is dit niet altijd het geval. Het is voor hen namelijk enkel verplicht om buiten de bebouwde kom een helm te dragen, waar een uitzondering geldt bij extreme hitte of andere zware fietsomstandigheden (zoals bijvoorbeeld bij een steile helling die veel energie vereist). Omdat zulke omstandigheden op subjectieve basis beoordeeld worden zult u hier niet altijd direct een boete voor otnvangen.

fietsvakantie europa

Echter, wanneer duidelijk wordt dat u helemaal geen fietshelm bij u heeft, dan wordt de kans een stuk groter dat u beboet wordt voor het niet dragen van een fietshelm buiten de bebouwde kom. Daarnaast moeten fietsers buiten de bebouwde kom in het donker of bij slecht zicht een reflecterend vest dragen. Telefoongebruik en het dragen van oortjes of koptelefoons tijdens het fietsen zijn verboden. Ook is het niet toegestaan om te fietsen met een helm met ingebouwde hoofdtelefoon. Fietsers mogen buiten de bebouwde kom niet voorsorteren bij het links afslaan en moeten rechts blijven rijden tot de overzijde van de weg. Er geldt een alcohol limiet van 0,5 promille​​.

 

Italië

In Italië moeten fietsers 's nachts en in tunnels een reflecterend veiligheidsvest dragen. Het is verboden om tijdens het fietsen een telefoon vast te houden. Kinderen van 4 tot 7 jaar mogen alleen in een geschikt kinderzitje met veiligheidsgordels worden vervoerd. Fietsers mogen maximaal met twee naast elkaar rijden als er ruimte voor is, maar 's nachts en bij slecht zicht moeten ze achter elkaar rijden. Het maximaal toegestane alcoholgehalte is 0,5 promille​​.

fietsvakantie europa

 

Verkeersregels en Verkeersborden

De verkeersborden in Europa kunnen variëren per land. Hoewel veel landen de standaard Europese verkeersborden gebruiken, zijn er vaak kleine verschillen in ontwerp en betekenis. Het is belangrijk om je vooraf te informeren over de specifieke verkeersborden van het land waar je naartoe gaat. Websites van toeristenbureaus of nationale verkeersinstanties zijn goede bronnen voor deze informatie. Wilt u meer te weten komen over de verkeersborden van verschillende landen in Europa, dan zou u bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar de verkeersborden van Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Spanje, en/of Italië. Wanneer u specifiek op zoek bent naar bepaalde verkeersregels dan kunt u op deze website voor een groot aantal verschillende landen meer informatie vinden over bepaalde verkeersregels. Verder zullen we hieronder een aantal belangrijke kenmerkende verkeersregels en veiligheidsvoorschriften bespreken.

 

Snelheidslimieten en Veiligheidsvoorschriften voor fietsers

Allereerst geldt er in sommige landen een snelheidslimiet voor fietsers. Niet alle landen hebben een dergelijke snelheidslimiet en ook wordt er in sommige landen onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld reguliere fietsen en elektrische ‘speed pedelec’ fietsen die over een veel hogere topsnelheid beschikken. In Nederland, België, Duitsland, en Frankrijk heb je in principe geen snelheidslimiet voor reguliere fietsers. Echter vallen de zogenaamde speed pedelecs vaak niet onder de regelgeving gericht op reguliere fietsen, maar onder de regelgeving voor bromfietsen. Deze speed pedelecs kunnen doorgaans gemakkelijk snelheden rond de 45 kilometer per uur behalen en worden daarom door de overheid geïnterpreteerd als bromfietsen.

fietsvakantie europa

Om deze reden moeten deze speed pedelecs ook vaak over een kenteken beschikken. Let er dus op dat u met elektrische fietsen die door elektrische ondersteuning veel hogere snelheden kunnen behalen dan 25 kilometer per uur niet zo maar aan het verkeer mag deelnemen zonder kenteken. In dat geval heeft u namelijk een kenteken nodig en ook moet de bestuurder doorgaans minimaal 16 jaar oud zijn en over een bromfietsrijbewijs beschikken. Daarnaast dient u voor een dergelijke speed-pedelec een verzekering af te sluiten om mogelijke schade aan anderen in een verkeersongeluk te dekken. Ook dient u zich nog altijd aan de algemene snelheidslimieten te houden die in bepaalde gebieden gelden. Deze algemene snelheidslimieten worden gewoon aangegeven op de verkeersborden. Tot slot vindt er in Nederland steeds meer discussie plaats over een mogelijke invoering van een maximumsnelheid op het fietspad vanwege het toenemende aantal verkeersongelukken die op het fietspad plaatsvinden. 

 

Wanneer je met je e-bike op fietsvakantie gaat in Italië, dan is het belangrijk om te weten dat ze ook daar onderscheid maken tussen twee soorten: e-bikes die maximaal 25 km/u mogen en speed pedelecs die sneller dan 25 km/u mogen. Voor beide geldt dat je op het fietspad moet rijden en bij slecht zicht reflecterende kleding moet dragen. Voor de e-bikes die beperkt zijn in snelheden tot aan 25 kilometer per uur heeft u geen helm en geen rijbewijs nodig. Ook mag u op elke leeftijd op een dergelijke elektrische fiets rijden. Daarentegen geldt voor de e-bikes die sneller dan 25 kilometer per uur gaan wel dat u een bromfietsrijbewijs nodig heeft, verplicht een helm dient te dragen, en minimaal 16 jaar oud dient te zijn. Tevens kunt u een boete ontvangen als de fiets niet over voldoende verlichting of niet over een achteruitkijkspiegel aan de linkerzijde van de fiets beschikt.

fietsvakantie europa

 

In Spanje zijn er enkele verkeersregels voor fietsers die afwijken van de Nederlandse regels. Buiten de bebouwde kom is het dragen van een helm verplicht voor alle fietsers, tenzij de omstandigheden zwaar zijn, zoals bij extreme hitte of steile wegen. Voor kinderen tot zestien jaar is een helm altijd verplicht, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Voor speedpedelecs gelden dezelfde regels als voor bromfietsen, inclusief de verplichting om een goedgekeurde bromfietshelm te dragen. Fietsers mogen buiten de bebouwde kom niet voorsorteren bij het links afslaan en moeten rechts blijven rijden tot de overzijde van de weg.

fietsvakantie europa

Daarnaast is het in Spanje verboden om te fietsen met een hoofdtelefoon op of met oortjes in, en ook is het niet toegestaan om met een helm met ingebouwde hoofdtelefoon op te fietsen. Buiten de bebouwde kom is het verplicht een reflecterend veiligheidsvest te dragen bij slecht zicht of in het donker. Tot slot hebben ze in Spanje ook regelgeving met betrekking tot fietsaanhangers. Volwassenen mogen een kind jonger dan zeven jaar in een kinderzitje meenemen, waarbij het kind een helm moet dragen. Met een fiets mag je een lichte aanhanger trekken die niet zwaarder is dan 50% van het onbeladen gewicht van de fiets, maar je mag hiermee niet in het donker of bij slecht zicht rijden, en het is verboden om een kind in een aanhanger te vervoeren.

 

Tot slot gelden er in Denemarken helemaal geen snelheidslimieten. Ook zijn de veiligheidsvoorschriften en andere regels met betrekking tot fietsverkeer in verhouding tot andere Europese landen zeer beperkt. Naast dat het verplicht wordt voor fietsers om een werkende bel, verlichting en reflectoren te hebben zijn er weinig extra regels. Het is bijvoorbeeld verboden om tijdens het fietsen een telefoon vast te houden, maar handsfree bellen is dan weer wel toegestaan. Verder zijn er ook geen specifieke snelheidslimieten voor fietsers. Men dient zich enkel te houden aan de algemene verkeersregels en snelheidslimieten.

fietsvakantie europa

 

Conclusie

Bij het plannen van een fietsvakantie in Europa is het belangrijk om rekening te houden met de lokale verkeersregels, snelheidslimieten en veiligheidsvoorschriften die kunnen verschillen van de regels in uw eigen land. Het is essentieel om op de hoogte te zijn van deze regels om veilig en legaal te kunnen fietsen tijdens je vakantie in verschillende Europese landen. Mocht u nou nog vragen hebben over dit blog artikel, neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Zij helpen u namelijk graag!

Product is toegevoegd aan uw winkelwagen

Subtotaal van uw bestelling

Bestel nu! Bekijk winkelwagen magnaicons/cart